Орталық Азиядағы ТДМ даму перспективалары
Сарапшы пікірі | | 2020 жылдың бірінші тоқсанында Азия-Тынық мұхиты өңірінің басқа бөліктерінде оқшаулау шаралары туралы жаңалықтар түскен кезде, Қазақстан, өңірдің басқа елдері сияқты, елде COVID-19 ықтимал жағдайларын күту үшін тиісті шұғыл шаралар әзірледі. Осыған ұқсас сценарий Орталық Азия мен Оңтүстік Кавказ елдерінде ойналды, онда COVID-19 алғашқы расталған жағдайлары тек 2020 жылдың наурыз және сәуір айларында тіркелді. Адамдар оқшаулау және карантин шараларына тез бейімделуге мәжбүр болды. Бірінші кезекте адамдар. Пандемияның басында өңірдегі қауымдастықтар үнемі өзгеріп жатқан жағдайдан көбірек ақпарат алуға тырысып, жаңалықтар арналарына тартылды. Инфекция санын тексеру және оқшаулау шараларын ұзарту туралы жаңартулар алу әдеттегідей болды. Сөзсіз, денсаулық сақтау жүйелері тез құлдырады және өсіп келе жатқан белгісіздікке байланысты халықтың алаңдаушылығы артты. Тұрақты дамудың 17 мақсатынан (ТДМ) жақсы денсаулық пен әл-ауқат (3-мақсат) пандемиядан ең көп зардап шекті, бұл ретте оқшаулау және әлеуметтік алыстау осал топтар, әсіресе қарт адамдар, көшіп-қонушылар, әйелдер мен мүгедектер үлкен қауіп-қатерге ұшыраған жағдайды ушықтырады. Пандемиямен күресуге бағытталған денсаулық сақтау ресурстарының шиеленісуі COVID-19-дан зардап шекпейтін науқастарды қолдау мүмкіндіктерінің төмендеуіне әкелді. Сонымен қатар, тұрмыстық зорлық-зомбылық пен психикалық денсаулық проблемалары жиілеп кетті. Пандемия Солтүстік және Орталық Азиядағы әлеуметтік жүйелердің осалдығын атап өтті.
Жан-жақты цифрлық трансформацияны қолдау. Адамдар оқшаулану жағдайында өмір сүруге бейімделу үшін тез арада цифрлық технологияға бет бұрды. Қашықтықтан оқыту және үйден жұмыс істеу мүмкіндігі кең таралды, ал электрондық коммерция қалыпты жағдайға айналды. Цифрлық қолдауға қарамастан, пандемия адамдардың білімге қол жетімділігіне, жұмыс режиміне және кірістерге әсер етті. Азия-Тынық мұхиты өңіріндегі 2021 жылғы ТДМ-ға қол жеткізудегі прогресс туралы есептерден туындайтын бір алаңдатарлық статистика-Азия-Тынық мұхиты өңірінің басқа субөңірлерінің арасында Орта Азияда мектепке бармайтын балалар мен жастардың ең жоғары пайыздық өсімі тіркелген. Субөңірдегі еңбек кірістерінен айырылу 2019 жылмен салыстырғанда 2020 жылы 9 пайызға өсті. Цифрлық технологияларды енгізу, әсіресе, қала мен ауылдық аудандар арасындағы цифрлық алшақтық мәселесін де алға тартты. Ауыл халқының цифрлық өнімдер мен қызметтерге қол жетімділігі шектеулі, бұл онлайн-оқытуға қатысуға байланысты проблемаларды ушықтырады. Субөңір елдері цифрлық трансформация бойынша күш - жігерді іске асыруды жеделдеткен сайын, цифрландыру қос пайдаға-экономикалық даму мен әлеуметтік инклюзивтілікке қол жеткізуге ықпал ететіндей түрде жүзеге асырылуы тиіс.
Жасыл экономика стратегияларының интеграциясы. Солтүстік және Орталық Азия қалаларында оқшаулау кезінде ауа сапасы қысқа уақытқа жақсарды - әдеттегі жылдағы зиянды шығарындылардан айырмашылығы, әсіресе қыс айларында, Азия-Тынық мұхиты елдерінің 85 пайызы қоршаған орта мен адамдар арасындағы тығыз байланысты ескере отырып, қалпына келтіру жоспарларында экологиялық аспектілерді іс жүзінде ескермейтіндігі алаңдаушылық тудырады. Солтүстік және Орталық Азияда барлық регрессияланатын ТДМ қоршаған ортамен байланысты; тұрақты қалалар мен қоғамдастықтарды қоса алғанда (11-мақсат), климаттың өзгеруіне қарсы күрес жөніндегі іс-қимылдар (13-мақсат) және су астындағы өмір (14-мақсат). Бұл регрессивті үрдістерді қалпына келтіру үшін шұғыл шаралар қажет. Көлік, энергетика және ауыл шаруашылығы субөңірде төмен көміртекті жүйелер мен инфрақұрылымды дамыту кезінде бірінші кезекте назар аудару қажет секторларға жатады. Жасыл экономика стратегиялары болашақ ұрпақ үшін ұзақ мерзімді тұрақтылықты қамтамасыз ету үшін қалпына келтіру жұмыстарына қосылуы керек.
Солтүстік және Орталық Азияда ТДМ - ға қол жеткізу үшін жедел іс-қимылдар талап етіледі. Әзірге прогресс баяу немесе көптеген мақсаттар үшін тоқтап қалады және деректердің қол жетімділігі шектеулі болып қалады. COVID-19 ТДМ-ға қол жеткізу үшін қосымша күш салу үшін сылтау болмауы керек, керісінше 2030 жылға дейінгі Тұрақты даму күн тәртібін алға жылжыту үшін ынталандыру ретінде қызмет етеді. 2030 жылға дейінгі күн тәртібінің негіздемелік бағдарламасы субөңірде қалпына келтіру және болашақ даму үшін жалпы негізді қамтамасыз етеді, өйткені оның өршіл, түрлендіргіш және кешенді тәсілдері қажет.
Шолу өңірдің 2030 күн тәртібін жүзеге асыруда салыстырмалы түрде әлсіз дамып келе жатқанын және COVID-19-ға байланысты қиындықтарға өте сезімтал екенін көрсетті. Денсаулық сақтау жүйесі экзогендік факторларға жеткіліксіз дайындалған, бұл медициналық қызметтердің шамадан тыс жүктелуіне байланысты. Өңірдің болашақ ұрпақтарының білімділігі алаңдаушылық тудырады, өйткені Орталық Азияда мектепке баратын балалар мен жастардың үлесі айтарлықтай жоғары. Сонымен қатар, әлеуметтік факторлармен қатар, өңір экономикаларында пандемиядан кейінгі қалпына келтірудің экологиялық аспектілерін дамытуға аз көңіл бөлінеді. Сонымен қатар, 2030 күн тәртібіне сәйкес тұрақты даму тұжырымдамасы нақ осы үш құрамдас бөлікті: экономикалық, әлеуметтік және экологиялық аспектілерді дамытуға негізделеді, сондықтан өңірдің 2030 күн тәртібін іске асыру тәсілдері барынша прагматикалық болуға тиіс. |