2020 жылдың бірінші жартысында Финляндияның ЖІӨ деңгейі тарихи минимумға жетіп, 5% - ға төмендеді, бұл ретте оқшаулау, жүріп-тұруды шектеу және шок қаржылық қолдау көрсету бойынша уақтылы қабылданған шаралардың арқасында ЭЫДҰ-ға мүше елдер арасындағы ең қалыпты көрсеткіштердің бірін көрсетті.
ЭЫДҰ шолуының деректері бойынша Финляндияның ЖІӨ деңгейі 2020 жылдың қорытындылары бойынша 3,3% - ға төмендейді, ал 2021 және 2022 жылдары жеке тұтыну мен экспорттың тиісінше 2,1% - ға және 1,8% - ға өсуі есебінен біртіндеп қалпына келтіру болжанады.
Халықаралық стандарттарға сәйкес Финляндия ұзақ уақыт бойы табыс теңсіздігі мен кедейліктің төмен деңгейін көрсетті. Финляндияда қолданылатын жұмысшыларды қысқарту схемасы жұмыс орындары мен кірістерді сақтауда маңызды рөл атқарды.
Пандемия басталғаннан бері 15 пен 74 жас аралығындағы жұмысшылардың шамамен 15% - ы жұмысынан айрылды немесе жалақысыз демалысқа жіберілді, олардың шамамен 25% - ы жұмыссыздықты сақтандыру қорының мүшелері болмағандықтан жұмыссыздық бойынша жәрдемақы алуға құқығы жоқ.
Пандемиядан туындаған күйзелістерге қызмет көрсету саласы қатты әсер етті: қонақ үй бизнесі мен туризм саласындағы сатылымдар 90% - ға, ал мейрамхана бизнесі 66 жылдың ақпаны мен мамыры аралығында 2020% - ға төмендеді. Өңдеу өнеркәсібінде, әсіресе орман шаруашылығын қоспағанда, кеме жасау секторында айтарлықтай құлдырау байқалды.
Бизнесті қолдау шаралары
Финляндия үкіметі ШОК және микро кәсіпорындарға пандемиядан туындаған экономикалық белсенділіктің құлдырауын жеңуге айтарлықтай қаржылық қолдау көрсетті. Finnvera мемлекеттік қаржылық және экспорттық несие компаниясы бизнес үшін несиелер бойынша кепілдік ретінде бөлінген қаражат көлемін 10 млрд.еуроға арттырды. Финляндияның бизнес-қауымдастықтары Экономикалық даму, көлік және қоршаған орта орталығымен бірлесіп, субсидиялар түрінде бизнестің жаңа нысандарын дамытуды қаржыландыру мақсатында 1 млрд.еуродан астам қаражат бөлді.
Финляндия өнеркәсібінің инвестицияларға қажеттілігі өтімділікпен уақытша қиындықтарға тап болған кезде тікелей инвестициялар түрінде жоғары өсу әлеуеті бар ШОК қаржыландыратын жаңа инвестициялық қордың құрылуына себеп болды.
Үкімет 2020 жылғы сәуір-мамырда бизнес жүргізу жөніндегі шығыстарды жабу бойынша 500 мың еуроға дейінгі мөлшерде 2020 жылғы сәуір-мамырда ақша айналымының 30% - дан астамын жоғалтқан ШОК-ты қолдаудың бірыңғай шарасын енгізді.
Пандемиядан зардап шеккен жекелеген салаларға Үкімет қолдау көрсетті:• әуе және теңіз тасымалы компанияларына мемлекеттік несие кепілдіктері берілді;• мейрамханалар мен кафелер үшін айналым шығындары 15% - ға дейін өтелді және бұрын қайта жалданған әр қызметкер үшін 1000 евро субсидия бөлінді.
Қаржылық қиындықтарға тап болған фирмалар корпоративті табыс салығын төлеу мерзімін 24 айға ұзартуды сұрай алады. Корпоративтік табыс салығы мен жылжымайтын мүлік салығын уақтылы төлемегені үшін пайыздық мөлшерлеме 7% - дан 4% - ға дейін төмендетілді, ал қосылған құн салығы бойынша декларацияны (ҚҚС) уақтылы бермегені үшін айыппұлдар дәлелді себептермен жойылуы мүмкін.
Үкімет 2020 жылғы мамыр-желтоқсан аралығында жұмыс берушілердің зейнетақы жарналарының пайызын 2,6% - ға төмендетіп, жұмыс берушілер мен өзін-өзі жұмыспен қамтыған адамдарға зейнетақы жарналарын төлеуді 2020 жылдың басынан бастап үш айға кейінге қалдыруға мүмкіндік берді.
Үкімет сонымен бірге Финляндияның банкроттық туралы Заңына өзгертулер енгізіп, несие берушілердің банкроттық туралы өтініш беру құқығын 31 жылдың 2020 қазанына дейін шектеді. Заңда мынадай тармақ алып тасталды: егер несие берушіден банкроттық туралы өтініш беру туралы хабарлама алған сәттен бастап бір апта ішінде талапты өтей алмаса, борышкер банкрот болып саналады.
Мұндай шара банкроттықтың жаппай жағдайларының туындауын болдырмауға мүмкіндік берді. Несиелер мен субсидиялар бойынша кепілдіктер даму әлеуеті бар фирмаларға жіберілді және неғұрлым жалпы шаралар үшін нақты аяқталу күндері белгіленді, мұндай шаралар пандемияға дейін өміршең емес фирмалардың банкроттыққа ұшырауына жол бермеді. ЭЫДҰ ұсынымына сәйкес осы шаралардың қолданылу мерзімдерін ұзарту жұмыс істеуге қабілетсіз фирмаларды тарату процесіне және неғұрлым өнімді пайдалану үшін жұмыс күші мен капиталды қайта бөлуге кедергі келтірмеуге тиіс.
1.1-кесте. Макроэкономикалық көрсеткіштер және болжамдар
| 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
| Ағымдағы бағалар миллиард ЕУРО | Пайыздық өзгерістер, көлемі (2010 ж. бағалар) |
Нарықтық бағалар бойынша ЖІӨ | 225.9 | 1.5 | 1.1 | -3.3 | 2.1 | 1.8 |
Жеке тұтыну | 120.3 | 1.8 | 0.8. | -4.4 | 3.0 | 2.1 |
Мемлекеттік тұтыну | 51.6 | 1.6 | 1.1 | -0.4 | -1.0 | -1.5 |
Негізгі капиталдың жалпы жинақталуы | 52.9 | 3.9 | -1.0 | -2.8 | -0.5 | 3.3 |
Соңғы ішкі сұраныс | 224.7 | 2.3 | 0.5 | -3.1 | 1.2 | 1.5 |
Қорлардың жиналуы 1, 2 | 1.1 | 0.5 | -0.9 | 0.5 | -0.4 | 0.0 |
Жалпы ішкі сұраныс | 225.8 | 2.9 | -0.4 | -2.5 | 0.7 | 1.5 |
Тауарлар мен қызметтер экспорты | 85.0 | 1.7 | 7.7 | -10.8 | 3.7 | 4.7 |
Тауарлар мен қызметтер импорты | 84.9 | 5.4 | 3.3 | -7.5 | 3.8 | 3.7 |
Таза экспорт 1 | 0.1 | -1.4 | 1.7 | -1.4 | -0.1 | 0.3 |
Меморандум тармақтары | |
Өндірістік тапшылық (әлеуетті ЖІӨ % ) | - | -0.1 | -0.1 | -4.2 | -3.0 | -2.0 |
ЖІӨ дефляторы | - | 1.9 | 1.8 | 1.6 | 0.7 | 1.5 |
Тұтыну бағаларының индексі | - | 1.2 | 1.1 | 0.5 | 1.0 | 1.4 |
Базалық инфляция индексі3 | - | 0.3 | 0.7 | 0.5 | 0.9 | 1.4 |
Жұмыссыздық деңгейі (жұмыс күшінен% ) | - | 7.4 | 6.7 | 7.9 | 8.3 | 7.7 |
Үй шаруашылықтарының жинақ коэффициенті, нетто (қолда бар табыстан% ) | - | -0.8 | 0.4 | 6.1 | 1.0 | 1.1 |
Мемлекеттік басқару органдарының қаржылық теңгерімі (ЖІӨ % ) | - | -0.9 | -1.0 | -7.0 | -4.4 | -3.0 |
Мемлекеттік қарыз, Маастрихт анықтамасы (ЖІӨ % ) | - | 59.6 | 59.3 | 63.8 | 68.7 | 72.5 |
Ағымдағы шоттың сальдосы (ЖІӨ % ) | - | -1.7 | -0.2 | -0.4 | -0.6 | -0.3 |
1. Нақты ЖІӨ-нің өзгеруіне салымдар, бірінші бағандағы нақты сома |
2. Оның ішінде статистикалық алшақтық |
3. Тамақ өнімдерін, энергияны,алкоголь мен темекіні есепке алмағанда тұтыну бағаларының индексі. |
Дереккөз: OECD Economic Outlook 108 дерекқоры. |
Фискалдық саясат
Экономика 2020 жылы 4,5% - ға қысқарады деп болжаса, Қаржы министрлігінің бағалауы бойынша мемлекеттік басқару органдарының тапшылығы 2019 жылғы ЖІӨ-нің 1,1% - ынан 2020 жылы 7,7% - ға дейін өседі, бұл шығыстардың өсуімен түсіндіріледі. Үкімет қабылдаған дискрециялық шаралар түріндегі ЖІӨ-нің 3,4% - ның төрттен үш бөлігі 2020 жылға арналған бюджет тапшылығын арттырады, бұл COVID-19 пандемиясының нәтижесі, ал қалған бөлігі 2019 жылы қабылданған шешімдердің салдарын көрсетеді.
Пандемия жағдайында көрсетілген қолдау шараларының арасында (6 млрд. еуро (ЖІӨ-нің 2,6%) мыналар ерекшеленеді:
* кәсіпорындарды субсидиялау және кәсіпорындардың шығындарын қолдау (ЖІӨ-нің 0,8%);• жеке сектор жұмыс берушілерінің зейнетақы жарналарының көлемін уақытша қысқарту (ЖІӨ-нің 0,4%);• жұмыссыздық бойынша жәрдемақыларды қамтуды кеңейту және ақы төленбейтін демалыстағы жас балалардың ата-аналарына ақша аудару (ЖІӨ-нің 0,4%).
Қолдау шараларының әлсіреуіне және экономиканың қалпына келуіне қарай бюджет тапшылығы 2021 жылы ЖІӨ-нің 2,7% - ына қысқарады деп болжануда.
Финляндияның Қаржы министрлігі 2020 жылы мемлекеттік қарыз көлемінің едәуір өсуін, кейіннен болжамды көрсеткіштерден аспайтын жыл сайынғы өсуді күтеді.
Финляндия Үкіметінің қолдау шараларын көрсету бағдарламасы 2021-2022 жылдары тоқтатылады, өйткені қолдаудың бір реттік шараларының көпшілігі жақын арада аяқталады. Экономиканы қалпына келтіру процесі баяулаған жағдайда Үкіметке оны тұрақтандыру мақсатында фискалдық қолдау көлемін ұлғайту талап етіледі. Осыған байланысты Үкімет 2020 және 2021 жылдардың соңында ішкі қызметтерді сатып алуға ваучерлер беру мәселесін қарастыруда.
Одан әрі фискалдық қолдау 3,1 млрд.еуро мөлшеріндегі гранттарды пайдалану есебінен қамтамасыз етіледі, оны Финляндия 2021 жылдан бастап 2023 жылға дейінгі кезеңде ЕО-ны қалпына келтірудің жаңадан құрылған құралы шеңберінде алуды күтуде; алайда бұл қолдаудың кері жағы Финляндия 2028 жылдан бастап Еуропалық Комиссияның тиісті борышын өтеуге әлдеқайда үлкен соманы (шамамен 6,6 млрд. еуро) енгізетіндігінде.