ЭЫДҰ шолуы
03.06.2021
2021 жылға дейінгі салық саясатын реформалау: COVID-19 пандемиясындағы салық саясаты туралы арнайы шығарылым
ЭЫДҰ есебінде пандемия басталғаннан бері COVID-19 дағдарысы кезінде 70-ке жуық юрисдикцияда енгізілген салық шараларына шолу жасалды. Есеп ЭЫДҰ мен G20 барлық елдерін, сондай-ақ ЭЫДҰ/G20 инклюзивті құрылымының мүшелеріне базаны жылыстату және пайданы ауыстыру бойынша 21 қосымша юрисдикцияны қамтиды. Есеп салық саясатының жауаптары әр түрлі елдерде қалай өзгергенін және соңғы жылы қалай дамығанын зерттейді.
Сондай-ақ, есеп салық саясатының шараларын елдер тап болған қысқа мерзімді мәселелерді шешуге қалай бейімдеуге болатындығы туралы кейбір ұсыныстарды ұсынады. Атап айтқанда, онда елдер төтенше көмек көрсетудің атаулылығын қалай жақсартуға және қалпына келтіруге бағытталған салық шараларын пандемия қыспағынан шығуға және ұтқырлық пен басқа да шектеулерді жеңілдетуге қатысты кейбір нұсқаулар берілген. Онда сондай-ақ ЭЫДҰ-ның болашақта елдерге дағдарыстан кейінгі жағдайларда өзінің салық және шығыс саясатын қайта қарауға көмектесу үшін жүргізетін жұмысына қысқаша шолу ұсынылған.
COVID-19 індеті жаһандық денсаулық дағдарысына және экономикалық белсенділіктің күрт төмендеуіне әкелді, бұл соңғы уақытта бұрын орын алмаған жағдай. Бірнеше айдың ішінде COVID-19 пандемиясы денсаулық дағдарысынан жаһандық экономикалық дағдарысқа айналды, оның ауқымы бір жылдан кейін де дамып келеді. COVID-19 пандемиясы 2008 жылғы әлемдік қаржы дағдарысына қарағанда әлемдік ЖІӨ-нің едәуір төмендеуіне әкеліп соқты, 2020 жылдың бірінші жартысында шамамен 10% - ға және 2020 жылы шамамен 3,4% - ға жетті. Қалпына келтіру басталды, бірақ әлі аяқталған жоқ. Тиімді вакциналардың сәтті дамуы және біртіндеп енгізілуі тұрақты қалпына келу перспективаларын едәуір жақсартты, бірақ белгісіздік жоғары болып қала береді. ЭЫДҰ экономикасының соңғы шолуында әлемдік ЖІӨ-нің 2021 жылы 5,6% - ға және 2022 жылы 4% - ға өсуі болжануда. Алайда айтарлықтай белгісіздік сақталуда. Экономикалық белсенділіктің едәуір жандануы бүкіл әлемде вакциналардың тиімді орналастырылуына және сұранысты арттыру үшін қолдау көрсететін фискалдық және ақша-кредит саясатын жалғастыруға байланысты. Вирустың және оның нұсқаларының жалғасуына байланысты, қалпына келтіру қарқынын шектеуі мүмкін жаңа індеттер пайда болған кезде ұтқырлық пен белсенділіктің мақсатты шектеулерін кеңейту немесе қайта енгізу қажет болуы мүмкін. Сондай-ақ елдер, секторлар және үй шаруашылықтары арасында алшақтықтың үлкен белгілері бар. Тежеудің кеңейтілген шаралары мен ұтқырлықты шектеу жақын перспективада кейбір елдер мен көрсетілетін қызметтер секторларының өсуін тежейтін болады. Қосымша факторлар әр түрлі елдер мен өңірлерде әртүрлі нәтижелерге әкелуі мүмкін, соның ішінде вакцинация қарқыны мен саяси қолдау дәрежесіндегі айырмашылықтар. Дағдарыс үй шаруашылығына да біркелкі әсер етпеді: аз қамтылған, әйелдер мен жас ұрпақтар жоғары экономикалық шығындарға ие. Фискалдық және құрылымдық саясаттың күшейтілген шараларынсыз қалпына келтіру үй шаруашылықтары, компаниялар мен елдер арасында қарқыны бойынша да, ауқымы бойынша да біркелкі болмауы мүмкін. Үкіметтің дағдарысқа реакциясы пандемия басталғаннан бері бұрын-соңды болмағандай байқалады. Үй шаруашылықтары мен бизнесті мемлекеттік қолдаудың ауқымы әртүрлі болды, бірақ көптеген елдерде олар бұрын-соңды болмаған деңгейге жетті. Фискалдық топтамаларға көбінесе несие бойынша кепілдіктер, жұмыс орындарын сақтау схемалары, тікелей аударымдар, жеңілдіктерге кеңейтілген қол жетімділік және салық шаралары кіреді. Күшті және уақтылы қаржылық қолдау табысты сақтауда, жұмыс орындарын сақтауда және бизнесті ұстап тұруда маңызды рөл атқарды. Осы кең салықтық-бюджеттік топтамалар аясында дағдарыс жағдайында кәсіпорындар мен үй шаруашылықтарына көмек көрсетуде салық шаралары маңызды рөл атқарды. 2020 жылдың бірінші жартысында, жаппай бұғаттауға жауап ретінде, көптеген елдерде салық шаралары тек төтенше көмек көрсетуге бағытталған. Өткен жылғы коронавирустық дағдарысқа жауап ретінде салық және фискалдық саясат туралы есепте көптеген салық шаралары қызметкерлерді жұмыстан босату, жеткізушілерге немесе несие берушілерге уақытша төлем жасамау және ең нашар жағдайда бизнесті жабу немесе банкроттық сияқты проблемалардың шиеленісуіне жол бермеу үшін кәсіпорындардың ақша ағындарын жеңілдетуге бағытталғандығы атап өтілді. Сондай-ақ, елдер үй шаруашылығына қолдау көрсету үшін салық шараларын енгізді, дегенмен басқа құралдар, соның ішінде тікелей трансферттер және әлеуметтік жәрдемақыларға қол жетімділік көбінесе үй шаруашылығына тікелей көмек көрсетуде маңызды рөл атқарды. Дағдарыстың алғашқы кезеңдерінде енгізілген көптеген салық шаралары ұзартылды, олардың кейбіреулері дағдарыстан ең көп зардап шеккен үй шаруашылықтары мен кәсіпорындарға қолдау көрсету үшін өзгертілді. Кейбір елдер бастапқыда осы шаралармен қамтылмаған бенефициарларға көмек алу құқығын кеңейтті немесе алғашқы көмек шараларының жомарттығын арттырды. Пандемия дамыған сайын, кейбір елдер, әсіресе үкіметтер неғұрлым таңдаулы және мақсатты ұстау шараларына жалпы тыйым салудан бас тартқан жағдайларда, ең ауыр зардап шеккендерге тиімді қолдау көрсету үшін мақсатты түрде күшейтілді. Салық топтамалары де өзгеріске ұшырады, пандемияға қарсы әрекет етудің алғашқы кезеңдерінде енгізілген дағдарыстардың салдарын жою туралы ережелерге қосымша, қалпына келтіруге бағытталған ынталандыру шараларына көбірек көңіл бөлінді. Пандемияның алғашқы толқынынан кейін тыйым салулар мен басқа да шаралар жеңілдей бастаған кезде, елдер қалпына келтіруге бағытталған салық шараларын, оның ішінде корпоративті салық жеңілдіктерін, сондай-ақ ең көп зардап шеккен секторлар үшін ҚҚС ставкаларын төмендетуді енгізе бастады. Көптеген елдерде бұл ынталандыру шаралары ұзақ мерзімді көмек шараларымен қатар жүрді. Өткен жылы байқалған тағы бір маңызды үрдіс-өсіп келе жатқан елдер салықтың жаңа көтерілуін енгізді немесе жариялады. Дағдарыстың төтенше кезеңінен айырмашылығы, бірқатар елдер салықтың 2020 жылдың екінші жартысында және 2021 жылдың басында көтерілгенін хабарлады. Осы салықтардың ұзақ мерзімді өсуінің ішінде олардың кейбіреулері дағдарысқа дейінгі үрдістердің жалғасы болып табылады, мысалы, отын акциздері мен көміртегі салығы. Екінші жағынан, салықтың кейбір өсуі дағдарысқа дейінгі үрдістерден кетуді білдіреді. Атап айтқанда, бірқатар елдер табысы жоғары адамдар үшін салықтың өсуін енгізді, оның ішінде жеті елде хабарланған халықтың табыс салығының ең жоғары мөлшерлемелерін (жеке табыс салығы) көтеру және Чехия мен Ресейдегі тұрақты жүйеден прогрессивті жеке табыс салығы жүйесіне көшу. Сонымен қатар, соңғы онжылдықтардағы корпоративті табыс салығының (КТС) ставкаларының төмендеу үрдісінен айырмашылығы, Ұлыбритания 2023 жылдың сәуірінен бастап 250 000 фунт стерлингтен асатын пайда үшін КТС ставкасының 19% - дан 25% - ға дейін көтерілгенін жариялады. Кейбір жалпы үрдістерге қарамастан, өңірлер мен елдер арасында салық топтамаларының көлемі мен түрлеріне қатысты айтарлықтай айырмашылықтар байқалды, ішінара вирустың әртүрлі таралуы мен ұстамдылықтың әртүрлі тәсілдеріне байланысты. Қатаң оқшаулау саясаты бар елдер, әдетте, салықтық қолдаудың неғұрлым кешенді шараларын енгізді, ал аз шектеу шараларын қабылдаған елдер, әдетте, COVID-19-ға байланысты салықтық жеңілдіктерді аз қабылдады. Елдер енгізген салық шараларының түрлері вирустың өршу уақытын ішінара көрсетеді. Мысалы, Азия — Тынық мұхиты өңірінде пандемияның эпицентрінде ақпан айының аяғында-2020 жылдың наурыз айының басында болған көптеген елдер вирустың таралуын тиімді түрде ұстап, кейіннен көптеген инфекциялармен күресетін басқа елдерге қарағанда ынталандыруға бағытталған салық шараларын енгізе алды.
Салық саясаты топтамаларының ауқымы сонымен қатар елдердің қаржылық кеңістігін және олардың орталық банктің қолдауына сенім арту қабілетін көрсетеді. Кейбір дамушы елдер мен өтпелі экономикасы бар елдер, әсіресе Африка мен Латын Америкасында, қаржылық мүмкіндіктері шектеулі дағдарысқа ұшырады. Сонымен қатар, кейбір дамушы елдер мен өтпелі экономикасы бар елдер дағдарысқа жауап ретінде ақша-кредит саясатын дамыған елдер сияқты қолдана алмады. Жалпы, көптеген дамушы елдерде және нарықтық экономикасы дамып келе жатқан елдерде басқа елдерге қарағанда үй шаруашылықтары мен бизнеске қаржылық қолдау көрсету мүмкіндігі аз болды. Есепте салықтың ЖІӨ-ге қатынасы жоғары елдер үлкен және толық салық топтамаларын енгізгені айтылған. Салық саясатының жауап шаралары басқа елдік факторларды көрсетеді. Енгізілетін шаралардың түрлері елдің салық жүйелерінің архитектурасына байланысты. Мысалы, нарығы қалыптасып келе жатқан елдерде және дамушы елдерде ЖТС арқылы үй шаруашылықтарының табыстарын қолдау аз болды, өйткені табысы төмен адамдардың көпшілігіне осы елдерде ЖТС салынбайды. Жалпы алғанда, тар салық базасы бар елдерде салық жүйесі арқылы қолдау немесе ынталандыру мүмкіндігі аз болды. Бейресми сектордың мөлшері және Үкіметтің әкімшілік мүмкіндіктері салықтық қолдаудың ауқымы мен нысанына да әсер етті. Ақырында, кейбір ерекшеліктерді қоспағанда, осы уақытқа дейін салықтың өсуі ЭЫДҰ елдерінде шоғырланған, бұл олардың ең жомарт қолдау топтамаларын енгізген елдердің қатарына кіретіндігін көрсетуі мүмкін.
Есепте көмектің мерзімінен бұрын тоқтатылуын болдырмаудың маңыздылығы, бірақ оны ауыр зардап шеккен кәсіпорындар мен үй шаруашылықтарына көбірек бағыттау маңызды. Қатты зардап шеккен үй шаруашылықтарын қолдау дағдарыстың біркелкі емес әсерін азайту және кедейліктің өсу қаупін азайту үшін қажет. Сол сияқты, көмек өте шектеулі секторлардағы кәсіпорындар үшін қол жетімді болуы керек. Нысаналау дағдарыстың экономикалық және тарату салдары туралы ақпарат көлемінің ұлғаюымен мүмкін болды. Қолдау тоқтатылған секторлар үшін, мысалы, қолдауды біртіндеп тоқтату арқылы салық ауыртпалығының кенеттен көтерілуіне немесе «үзілістің» әсеріне жол бермеу үшін мұны мұқият жасау керек. Қолдау кеңейтілген жағдайда, мұны болашақта проблемалардың жиналуын болдырмайтындай етіп жасау керек, мысалы, салықты кейінге қалдыруды пайызсыз салық төлемдеріне айналдыру сияқты «жұмсақ отырғызу» тәсілдеріне артықшылық беру. Экономика қалпына келген сайын, бюджеттік ынталандыру, оның ішінде жақсы ойластырылған салық шаралары арқылы, егер экономикалық белсенділік әлсіреп қалса, маңызды рөл атқара алады. Егер ұстап тұру шаралары жойылған және қызметті қайта бастауға рұқсат етілген кезде тұтыну мен инвестициялар тұрақты төмен болып қалса, қалпына келтіруге бағытталған ынталандыру саясатын қараған жөн. Алайда, экономика қалпына келген кезде ынталандыру топтамаларының мөлшері мен ұзақтығын қысқарту қажет болуы мүмкін, өйткені ынталандыру шаралары экономиканы қалпына келтіру берік негізде болғаннан кейін қолдау көрсетілсе, проциклді әсер етуі мүмкін. Жалпы алғанда, саясаттың икемділігін сақтау қажет болады, өйткені жалғасып жатқан шектеулер дәстүрлі ынталандыру шараларын біршама тиімсіз етеді және саясатты іске асыру мерзімдерін қиындатады. Ынталандыру саясаты тиімді болуы үшін оны уақытында мұқият есептеу керек. Қатаң шектеулерді сақтай отырып, қалпына келтіруге бағытталған ынталандыру шараларын енгізу тиімсіз болуы мүмкін және денсаулық сақтаудың басты мақсаты — вирустың таралуын болдырмауға қауіп төндіруі мүмкін. Шын мәнінде, пандемияның алғашқы толқынынан кейін енгізілген кейбір салықтық ынталандыру шаралары күтілгеннен аз әсер еткені туралы дәлелдер бар, өйткені олар шектеулер қолданылған кезде енгізілген немесе олар кең әлеуметтік өзара әрекеттесуге ықпал еткен. Ынталандыру шаралары уақытша болуы керек және әділеттілік пен фискалдық көбейткіштерге деген қажеттілік ең жоғары болатын салаларға бағытталуыкерек. Уақытша ынталандыру кәсіпорындар мен үй шаруашылықтарын шығындары мен инвестицияларын арттыруға және мемлекеттік бюджетке әсерін шектеуге итермелейді. Ынталандыру шараларының уақытша болуын қамтамасыз ету үшін нақты аяқталу күні (уақытша ұзарту мүмкіндігімен) немесе олардың ұзақтығын белгілі бір нәтижелерге қол жеткізуге байланыстыру қажет болуы мүмкін (мысалы, белгілі бір секторларда экономиканы қалпына келтіру, жұмыспен қамту деңгейі). Сонымен қатар, ынталандыру саясаты қосымша тұтыну мен инвестицияларға әкелуі мүмкін салаларға бағытталуы керек. Мысалы, үй шаруашылығын тұтынуды қолдау үшін мақсатты емес салық шаралары кез-келген жағдайда болуы мүмкін шығындарды ішінара субсидиялайды, әсіресе пандемия кезінде қосымша жинақ жинаған және шектеулерді алып тастағаннан кейін тұтынуға тырысатын табысы жоғары үй шаруашылықтары арасында. Екінші жағынан, аз қамтамасыз етілген үй шаруашылықтарына бағытталған кірістерді қолдау прогрессивті болумен қатар, мультипликативті әсерге ие болады. Корпоративті салық салуға келетін болсақ, шығыстарға негізделген салық жеңілдіктері, әдетте, пайдаға негізделгеннен гөрі қосымша инвестицияларға әкеледі. Сондай-ақ, үкіметтер еңбек нарығын қалпына келтіруді және бизнесті қайта капиталдандыруды қолдайтын шараларға басымдық беруі керек. Дағдарыс салдарынан бұрын-соңды болмаған жұмыс орындарының жоғалуын және еңбек нарықтарына ұзақ мерзімді теріс әсер ету қаупін ескере отырып, кәсіпорындарды өз жұмысшыларын ұстап тұруға және жаңа қызметкерлерді жалдауға ынталандыру үшін салық шараларын қолдануға болады. Мысалы, жұмыс берушінің әлеуметтік сақтандыру жарналарын уақытша және мақсатты түрде қысқарту туралы мәселені қарастыруға болады. Дағдарыстың капитал құрылымына және компаниялардың төлем қабілеттілігіне әсерін азайту үшін бизнесті қайта капиталдандыруды қолдау үшін салық шараларын қолдануға болады. Шаралар компанияларға өз кірістерінің бір бөлігін өз капиталын қалпына келтіруге бағытталған капитал резервінде көрсету арқылы салық салудан босатуға мүмкіндік беретін уақытша схемаларды қамтуы мүмкін. Мұндай схемалар шектеулі және ШОК-қа бағытталған және кез-келген қиянаттың алдын алу үшін қатаң ережелермен бірге жүруі мүмкін. Алайда, салық шаралары пайдалы құрал бола алатындығына қарамастан, салықтық емес шаралар жұмыспен қамтуды қолдауда және бизнесті қайта капиталдандыруда маңызды рөл атқаруы мүмкін. Салықтық ынталандыру шаралары қоршаған орта, денсаулық сақтау және әлеуметтік қорғау саласындағы ұзақ мерзімді мақсаттармен келісілуі тиіс. Ынталандыру саясаты бір уақытта қалпына келтіруге және ұзақ мерзімді мақсаттарға қол жеткізуге ықпал етуі мүмкін. Мысалы, перспективалы таза технологияларды мақсатты қолдау қалпына келтіруді ынталандыруы мүмкін және көміртегі бейтарап экономикаға көшуді тездетуге көмектеседі, әсіресе егер ол көміртегі бағасының белсенді күш-жігерімен біріктірілсе. Арнайы салық жеңілдіктері жұмыс орындарын немесе үй-жайларды күшейтілген санитарлық хаттамаларға бейімдейтін кәсіпорындарға қолдау көрсету үшін де берілуі мүмкін. Қорытындылай келе, ынталандыру әлеуметтік мақсаттарға сәйкес келуі керек және регрессивті әсерлерден аулақ болу керек.
Шолудың толық нұсқасымен мына сілтеме арқылы танысуға болады
Қарау саны: 1589 |
|
|