ЭЫДҰ шолу

03.11.2021

ЭЫДҰ экономикалық болжамына қысқаша шолу жасау: 2021 жылғы қыркүйектегі аралық есеп


Биыл экономикалық тұрғыдан өсу күшейе түсті, оған күшті саяси қолдау, тиімді вакциналарды енгізу және экономикалық қызметтің көптеген түрлерін, әсіресе қызмет көрсету салаларында біртіндеп қалпына келтіру ықпалын тигізді. Қазіргі уақытта әлемдік ЖІӨ өзінің пандемияға дейінгі деңгейінен асып түсті, бірақ 2021 жылдың ортасында өндіріс көлемі пандемияға дейін болжанғаннан 3,5%-ға төмен болды.

Болжам бойынша, әлемдік экономиканың қалпына келуі жалғасады, бірақ біркелкі болмайды. Әлемдік ЖІӨ өсімі 2021 жылы 5,7%-ға дейін және 2022 жылы 4,5%-ға дейін ұлғаяды. Дельта штаммның экономикалық әсері вакцинация деңгейі жоғары елдерде осы уақытқа дейін салыстырмалы түрде қалыпты болып келді, бірақ басқа елдерде қысқа мерзімді динамиканы төмендетіп, жаһандық жеткізілім тізбегі мен шығындарына қысымды күшейтті. Алайда, болжам бойынша, бұл факторлар уақыт өте келе әлсірейді, ал 2021 жылдың екінші жартысында өсу қарқынының төмендеуі 2022 жылы тезірек қалпына келу есебінен өтелетін болады.

Соңғы айларда бүкіл әлемде тауарларға бағаның өсуіне, ұсыныстың шектелуіне, экономиканың қайта жандануына байланысты тұтынушылық сұраныстың артуына және пандемияның алғашқы айларында кейбір салалық бағаның төмендеуіне байланысты тұтыну бағаларының инфляциясы күшейе түсті. Инфляция әсіресе Америка Құрама Штаттарында, Канадада және Ұлыбританияда тез өсті, тіпті келесі жылы баға қысымының біршама төмендеуі кезінде 2022 жылы орташа жылдық инфляция шамамен 2-3 пайызды құрайтын болады. Америка Құрама Штаттарында жылдық инфляция 5%-дан асты, бірақ экономикасы дамыған көптеген басқа елдерде, әсіресе Еуропа мен Азияда салыстырмалы түрде төмен деңгейде қалып отыр. Тұтыну бағаларының базалық инфляциясы Еуроаймақ пен Жапонияда 2%-дан төмен болады деп болжануда, бірақ қалпына келуі жоғарылаған сайын артады. Нарықтық экономикасы дамып келе жатқан ірі елдердің ішінде Аргентина, Бразилия, Мексика, Ресей және Түркияда күтпеген жақсарған жағдайлар байқалды және оның біраз уақытқа созылуы мүмкін. Алайда, осы экономикалардың көпшілігінде ақша-несие шарттарын қатаңдатудың арқасында ішкі баға қысымын, әсіресе 2022 жылдың екінші жартысына дейін шектеуге көмектесуі керек. Азық-түліктің ішкі бағасының күрт төмендеуіне байланысты өндірушілер бағасының тез өсуіне қарамастан, Қытайдағы тұтыну бағаларының инфляциясы қалыпты болып қалуда.

Ішінара қазіргі инфляцияның өсуі пандемияның ерте сатысындағы бағаның төмендеуінен кейінгі негізгі әсерлерді көрсетеді. Нарықтық экономикасы қалыптасып келе жатқан көптеген елдерде энергия мен азық-түліктің жоғары бағасы инфляцияның өсуіне алып келді, бұл бағаның күшті өсуіне де, тұтынудағы шығыстың шикізат тауарларының салыстырмалы түрдегі үлесінің өсуіне де әсерін тигізді.

Тұтыну бағаларының негізгі инфляциясы (азық-түлік пен энергияны қоспағанда) да өсті, алайда әдеттегі дамыған экономикада ол пандемиядан бұрын байқалған деңгейге ұқсас деңгейде қалып отыр. Жақында бағаның өсуі әсіресе сұраныс ұсыныстан асып түскен ұзақ мерзімді тауарларға, әсіресе автомобильдерге және жақында ашылған қарқынды байланыс қызметтерінің кейбір салаларына қатысты болды. Алайда, жалпы алғанда, қызметтер бағасының инфляциясы қалыпты болып, экономикасы дамыған көптеген елдерде жалпы инфляцияға қатысты саясаттың орта мерзімді мақсаттарынан төмен болып қалуда.

Егер тұтынушылардың шектеулі сұранысы күтілгеннен күшті болса немесе егер ұсыныстың жетіспеушілігін жеңу үшін көп уақыт қажет болса, қысқа мерзімді инфляциялық тәуекелдер өсуде. G20 елдерінде көлік шығыстары мен шикізат тауарларына бағалардың бұрын көтерілуінің әсері айтарлықтай, бұл соңғы жылдағы инфляцияның айтарлықтай өскенін түсіндіреді және тіпті егер шығындар одан әрі өспесе де, 2022 жылдың көп бөлігінде сақталуы мүмкін. Байқалған баға өзгерістерінің таралуы да өсу жағына қарай жылжыды. Баға қоржынындағы тауарлардың өсіп келе жатқан үлесі (салмағы бойынша) қазіргі уақытта әсіресе Америка Құрама Штаттары мен Ұлыбританияда бағаның 4% немесе одан да артыққа өскенін көрсетті. Бағалары төмендеген тауарлардың үлесі де төмендеді, бұл дефляция тәуекелдерінің төмендегенін көрсетеді.

Негізгі болжамдар пандемияның дамуына, вакциналарды енгізу қарқыны мен жаһандық тұрғыдан таралуына, сондай-ақ уақыт өте келе барлық экономикалардың қалпына келуіне байланысты. Тәуекелдердің таралуы қазір бір жыл бұрынғыға қарағанда теңдесті, бірақ айтарлықтай белгісіздік әлі де сақталуда.

Екінші жағынан, тиімді вакциналарды енгізудегі жылдам жаһандық прогресс тұтынушылар мен компаниялардың сенімі мен шығындарын арттырады, сондай-ақ негізгі болжамдарға қарағанда үй шаруашылықтарының жинақ көрсеткіштерінің төмендеуіне ықпалын тигізеді. Мұндай сценарий кезінде, 2021 жылдың төртінші тоқсанынан бастап, үй шаруашылығының жинақ нормалары әдеттегі дамыған экономикада тағы 2 пайызға төмендеген кезде, әлемдік өндіріс пандемиядан бұрын күтілген жолға толығымен оралуы мүмкін. Әлемдік ЖІӨ-нің өсуі 2022 жылы 6,3%-дан астамға едәуір артады және әдеттегі экономикада жұмыссыздық пандемияға дейінгі көрсеткіштерге оралады. Алайда, күшті сұраныс инфляцияға жоғары қысым жасап, G20 бағасының инфляциясын келесі жылы 75%-дан астам деңгейге көтереді.

Бұл сценарийдің ықтимал салдары 2022 жылы инфляциялық қысымның күшеюі ақша-несие саясатын қалыпқа келтірудің ертерек басталуына қатысты қаржы нарығының күтілуін арттырып, дамып келе жатқан нарықтық экономикасы бар кейбір елдер үшін қиындықтарды тудыруы мүмкін. Монетарлық биліктің қосымша инфляциялық қысымы тек уақытша сипатқа ие екендігі туралы нақты нұсқаулары инфляциялық күтілімдерді бекітуге және қаржы нарықтарын қайта бағалауды шектеуге көмектеседі.

Төмендеудің негізгі қаупі - вакциналарды енгізу жылдамдығы және қолданыстағы вакциналардың тиімділігі жаңа немесе модификацияланған вакциналарды қажет ететін неғұрлым жұқпалы алаңдаушылық тудыратын нұсқаларының берілуін тоқтатпайды. Мұндай жағдайда тежеудің неғұрлым қатаң шараларын қайтадан қолданудың қажет болуы мүмкін, жеке сектордың сенімі мен шығыстары базалық кезеңге қарағанда төмен болады және капиталдың бір бөлігі есептен шығарылады. Мұндай сценарий кезінде өндірістің көлемі ұзақ кезең ішінде дағдарысқа дейінгі деңгейден төмен болып қалады. Әлемдік ЖІӨ-нің өсуі 2022 жылы 3%-дан төмендеуі мүмкін, G20 инфляциясы да 3% - дан төмен түсіп, жұмыссыздық өсуін жалғастырады.

Алайда, вакциналарды енгізудегі жылдам прогресс немесе үй шаруашылығының жинақ ақшасының күрт төмендеуі сұранысты арттырып, жұмыссыздықты төмендетеді, сонымен қатар қысқа мерзімді инфляциялық қысымды күшейтеді. Вакциналарды енгізудегі баяу прогресс және жаңа вирустық мутациялардың таралуы жұмыс орындарының әлсіз қалпына әкеліп, үлкен шығындарға әкеледі.

Толық және тұрақты жаһандық қалпына келтіруді қамтамасыз ету үшін тұрақты түрдегі саяси қолдау қажет. Үкіметтерге өмірлерді сақтау, кірістерді сақтау және вирусты бақылауға алу үшін бүкіл әлемде вакцинацияны мүмкіндігінше тез тарату үшін барлық қажетті ресурстарды пайдалану қажет. Өзінің және жаһандық мүдделері үшін өз халқын вакцинациялауға қажетті ресурстарды табысы төмен елдерге беру үшін неғұрлым белсенді халықаралық күш қажет.

Макроэкономикалық саясатты қолдау бұрынғысынша қажет, ал қысқа мерзімді перспективалар әлі белгісіз, еңбек нарықтары болса әлі қалпына келген жоқ, бұл ретте стратегиялардың үйлесуі әр елдегі экономикалық дамуға байланысты болып табылады. Күтілімдерді нығайтуға, инвесторлардың сенімін сақтауға және экономиканы барабар қолдауды қамтамасыз етуге көмектесу үшін директивалық органдардан орта мерзімді мақсаттарға қол жеткізудің күтілетін жолына және болашақ саясаттағы өзгерістердің ықтимал дәйектілігіне қатысты нақты нұсқаулар талап етіледі.

Қалпына келтіру қарқынды жүріп жатқан және вакцинация жұмыстары аяқталған кезде, төтенше жағдайлар саясатын қолдауға емес, орта мерзімді мақсаттарға көбірек көңіл бөлу керек. Байланысы қарқынды секторлардағы жұмысшылар мен компаниялардың сұранысы мен кірістерін қолдауға көмектесу үшін, қалпына келтіру немесе вакцинация қарқыны аз дамыған және тежеу шаралары әлі де қолданылып жатқан басқа елдерде әлі де мақсатты саяси қолдау қажет.

Бейімделген ақша-несие саясатын қолдау керек, бірақ инфляцияның кез-келген өсуіне жол берілетін деңгейге қатысты нақты нұсқаулар, сондай-ақ ақша-несие саясатын қалыпқа келтіру бағытындағы ықтимал қадамдардың жоспарланған мерзімдері мен реттілігі қажет.

Бағаның негізгі өзгерістері тежелген және инфляциялық күтілімдер жақсы бекітілген жағдайда, өндірістік қуаттарға уақытша қысымның салдарынан инфляция деңгейінің уақытша көтерілуіне бұрынғысынша шыдау керек. АҚШ Федералды резервтік жүйесін қоса алғанда, біраз уақыт ішінде инфляцияның мақсатты деңгейінен асып кетуге тырысатындығын мәлімдеген орталық банктер үшін бейімделген ақша-несие саясатын ұзақ уақыт сақтау оңайырақ болады.

Бұрын шикізат тауарларына бағаның өсуі және валютаның құнсыздануының нәтижесінде инфляцияның күшті жоғары қысымына тап болған қалыптасып келе жатқан нарығы бар көптеген елдерде жоғары ұзақ мерзімді пайыздық мөлшерлемелермен маневр жасау мүмкіндігін одан әрі шектей алады. Инфляциялық күтілімдер жақсы бекітілген жағдайда, макроэкономикалық саясаттың мықты негіздері және жергілікті инвесторлардың кең базасы бар елдерде бейімделген ақша-несие саясатының сақталуы мүмкін. Басқа жағдайларда тұрақтылықты қамтамасыз ету және қаржы нарығы тәуекелдерінің ықтимал теріс салдарларының салдарын жеңілдету үшін пайыздық мөлшерлемелерді одан әрі арттырудың талап етілуі мүмкін.

Салық-бюджет саясаты икемді болып, экономиканың жай-күйіне тәуелді болуы тиіс. Қысқа мерзімді перспективалар әлі де белгісіз болған кезде экономиканы қолдау саясатын мерзімінен бұрын және бірден тоқтатудан аулақ болу керек. 2022 жылы бюджет шығыстарының кез келген тәсілмен қысқаруы шоғырландыру жөніндегі елеулі дискрециялық шаралармен емес, экономиканы нығайту және вакцинациялаумен қамтуды кеңейту шамасына қарай дағдарысқа байланысты шығыстардың шартты түрде қысқаруымен негізделуі тиіс. Қарызға қызмет көрсету ауыртпалығы төмен деңгейде қалып отыр, оған тапшылықтың жоғары болуына және қарыздың өсіп келе жатқан деңгейіне қарамастан, бейімделген ақша-несие саясатымен қамтамасыз етілген кеңістік ықпалын тигізуде. Бұл пайыздық мөлшерлемелер төмен болған кезде толық және ұзақ мерзімді қалпына келтіруді қамтамасыз ету үшін тұрақты қаржылық қолдауды қамтамасыз етуге мүмкіндік береді.

Сенімді қаржы шеңбері қарыздың қолайлы деңгейіне қол жеткізудің орта мерзімді тәсіліне қатысты нақты нұсқауды қамтамасыз ететін және осы жолдағы саясаттың ықтимал өзгеруі сенімді сақтауға және бюджеттік шешімдердің ашықтығын арттыруға көмектеседі.

Макроэкономикалық саясатты қолдаудың тиімді және мақсатты құрылымдық реформалармен сүйемелденуі тиіс. Пандемиядан туындаған секторлық өзгерістерді ең аз шығынымен ескеру және пандемия кезінде мектептегі білімнің бұзылуына байланысты ұзақ мерзімді ықтимал шығындарды жоюдың қажеттілігі, ұзақ мерзімді проблемаларды күшейтіп, COVID-19-ға дейінгі құрылымдық саясат шараларын қабылдауды талап етеді. ЭЫДҰ-ның көптеген елдерінде жоғары және жиі өсіп келе жатқан табыс және/немесе байлықтың теңсіздігі байқалды және олардың барлығы экономиканы цифрландырумен және климаттың өзгеру қаупін жою қажеттілігімен байланысты көптеген проблемаларға тап болды. Макроэкономикалық саясат қолайлы болып, реформаларды жеделдету үшін сұраныс тез өсіп жатқан кезде Үкіметтердің осы мүмкіндікті пайдалануы қажет. Бұл мемлекеттік инвестицияларды ұлғайту жоспарларын қоса алғанда, қазіргі таңдағы дағдарыспен күресу үшін жұмылдырылған төтенше қолдаудың ұзақ мерзімді мақсаттарға қол жеткізуге ықпал етуін қамтамасыз етеді.


ЭЫДҰ кітапханасында шолуды мына  сілтеме бойынша оқыңыз



Қарау саны: 1433
Сақталған: 22.12.2024






... күте тұрыңыз

Хорошая погода, не так ли?

Таратылымға жазылу


Операция сәтті аяқталды.



ҚАТЕ!