Білім туралы қысқаша шолу 2020
30.09.2020
ЭЫДҰ 2020 жылғы білім туралы шолуды жариялады. Онда оқытудың әлеуметтік нәтижелерін бағалауға, оқудан еңбек нарығына өтуге, білім алуға қол жеткізуге, оқу орындарына инвестицияланатын қаржы ресурстарына, ЭЫДҰ елдерінде және бірқатар әріптес елдерде оқытушылардың еңбегіне ақы төлеуге қатысты 25 индикатор ұсынылған.
Елдегі білім беру мекемелеріне жұмсалатын шығыстар деңгейі мектеп жасындағы халықтың санына байланысты. Қаржыландыруға қабылдау, мұғалімдердің жалақы деңгейі, оқытуды ұйымдастыру және өткізу көрсеткіштері де әсер етеді. C2 индикаторы білім беру мекемелеріне инвестицияланған ЖІӨ үлесін өлшейді. Бұл шара елдің жалпы ресурстарына байланысты білім беру мекемелерінің басымдылығын көрсетеді. Оқу орындарының шығыстары үкіметтің, бизнестің және жеке студенттер мен олардың отбасыларының шығыстарын қамтиды. Есепке сәйкес, 2005-2012 жылдар кезеңінде ЭЫДҰ елдерінің шығыстары ұлғайғаннан кейін жалпы ішкі өнім (ЖІӨ) көлемінде бастауыш және жоғары оқу орындарына арналған жалпы шығыстардың үлесі 2017 жылы орта есеппен 4,9% - ға дейін қысқарды, бұл оның 2005 жылғы мәнінен 5,1% - ға төмен. Бұл осы кезеңдегі білім беру шығындары ЖІӨ-ге қарағанда баяу өскенімен байланысты, олар 17% - ға өсті, ал ЖІӨ 27% - ға өсті. Орта есеппен үшіншілік емес (жоғары емес) білім беруге (бастауыш, орта және орта білімнен кейінгі үшіншілік емес білім беруге) бөлінетін ұлттық ресурстардың үлесі ЖІӨ-нің 3,5% - ын құрады, бұл жоғары білім беруге бөлінетін ЖІӨ-нің (ЖІӨ-нің 1,4% - ы) үлесінен әлдеқайда көп. 1-сурет. Білім деңгейі бойынша мемлекеттік, жеке және халықаралық қаржы көздерінен білім беру мекемелеріне арналған жалпы шығыстар, ЖІӨ-ден пайызбен (2017 ж.). Дерекк. ЭЫДҰ Жеке қаржы көздері жоғары білім беруді қаржыландыруда шешуші рөл атқарады, бұл орта есеппен білім беру мекемелерінің шығындарының үштен бірін немесе мемлекет пен жеке сектор арасындағы трансферттерден кейін ЖІӨ-нің 0,4% құрайды. Үшіншілік емес (жоғары емес) білім деңгейінде білім беруге арналған жеке шығыстар оқу орындарына арналған жалпы шығыстардың оннан бір бөлігін немесе ЖІӨ-нің 0,3% - ын құрайды. 2012 жылдан бастап 2017 жылға дейінгі кезеңде ЖІӨ үлесі ретінде бастауыш және жоғары білім беретін оқу орындарына арналған жалпы шығыстар ЭЫДҰ елдері мен әріптес елдердің үштен екісінен астамында төмендеді. Оқу орындарының жалпы шығыстары ЖІӨ-ге қарағанда баяу өсті. 2017 жылы жалпы шығыстар бастауыш оқу орындарындағы оқушыға шамамен 9,1 мың АҚШ долларын және ЭЫДҰ елдері бойынша орта оқу орындарындағы 10,5 мың АҚШ долларын құрады. Жоғары орта мектеп деңгейінде кәсіби бағдарламалар жалпы біліммен салыстырғанда бір оқушыға шамамен 1,5 мың доллар тұрады, өйткені олар күрделі жабдықтар мен үй-жайларды қажет етеді, ал жұмыс орнында оқу қосымша шығындарға әкелуі мүмкін. Жоғары білім деңгейінде ЭЫДҰ елдері бойынша бір студентке 2017 жылы жалпы шығыстар 16 300 АҚШ долларын құрады. Бұл деңгейде жалпы шығыстардың 68% - ы білім берудің төменгі деңгейлеріндегі 90% - бен салыстырғанда мемлекеттік қаржы көздерінен түседі. Ең көп үлес үшіншілік (жоғары) деңгейдегі шығыстардың 77%-ы және үшіншілік (жоғары білім) деңгейдегі шығыстардың 67% - ы тиесілі персоналдың еңбегіне ақы төлеуге келеді. Мемлекеттік бюджеттерді үкіметтер мұқият бақылайды және экономикалық құлдырау кезінде білім беру сияқты негізгі секторларды да қысқартуға болады. Оқу орындарына қанша қаражат бөлу туралы шешім қабылдаған кезде үкіметтер мұғалімдердің жалақысы мен оқу орындары сияқты салалардағы шығындарды көбейтудің қажеттіліктерін инвестициялардың басқа салаларымен теңестіруі керек. Мемлекеттік бюджеттер күшейген сайын, көптеген білім беру жүйелері қосымша инвестициялар үшін, әсіресе жоғары білім деңгейінде жеке секторға бет бұруда. Кәсіптік білім беру және оқыту (КБО) Шолуда кәсіптік білім мен оқытуға (КБО) ерекше көңіл бөлінеді. Кәсіптік-техникалық білім неғұрлым кең таралған кейбір елдерде КБО біліктілігі бар ересектердің жұмыспен қамтылу деңгейі жоғары болып келеді. Алайда, жұмыспен қамту үшін кәсіби біліктіліктің артықшылығы өмір бойы әлсіреуге бейім. КБО бағдарламасына қатысудың жеке де, сондай-ақ қоғамдық да оң нәтижелері бар: біліктілік алу мүмкіндігі, еңбек нарығына қанағаттанарлық жалақымен интеграциялау, одан әрі мансаптық өсу мүмкіндіктері, кәсіби мәртебесі және экономикалық бәсекеге қабілеттілік. Оқу мен жұмысқа негізделген аралас оқыту артықшылықтарға қарамастан сирек кездеседі. Мектеп пен жұмыс негізінде кәсіби оқытудың интеграцияланған бағдарламалары бар елдер сонымен қатар кәсіптік білімі бар ересектер үшін жұмыспен қамтудың ең жоғары деңгейі бар елдер болып табылады, тіпті кейбір жағдайларда жоғары білімі бар ересектер үшін де артық болады. Алайда ЭЫДҰ елдері бойынша орта есеппен орта кәсіптік оқу орындарының барлық жоғары сынып оқушыларының үштен бірі ғана осындай бағдарламалар бойынша оқиды. Кәсіби оқу орындарының түлектері арасында танымал оқу бағыттары білім берудің әртүрлі деңгейлерінде ерекшеленеді. Машина жасау, өндіріс және құрылыс орта мектепте ең көп таралған қызмет саласы болса да, қысқа мерзімді жоғары білім бағдарламалары деңгейінде студенттердің көпшілігі бизнес, менеджмент және заң немесе денсаулық сақтау және әлеуметтік қамтамасыз етуді аяқтайды. ЭЫДҰ елдері бойынша орта есеппен 2018 жылы кәсіптік орта білім беру бағдарламалары түлектерінің 33% - ы жобалау, өндіру және құрылыстың кең саласында біліктілік алды. Бизнестің, әкімшіліктің және құқықтың үлесі 18% - ға дейін төмендейді; 17% - қызметтерге; 13% - денсаулық пен әл-ауқатқа; және 4% - ақпараттық және коммуникациялық технологиялар (АКТ) үшін. Алайда, бұл барлық елдерге қатысты қолданыла бермейді. Эстония, Венгрия және Исландияда студенттердің 50% немесе одан көп бөлігі инженерлік, өндіріс және құрылыс мамандықтары бойынша жоғары білім алады. Керісінше, бизнес, әкімшілік және құқық Бразилия, Люксембург және Швейцарияда осы деңгейдегі ең танымал бағыттар болып табылады. Ирландияда, Нидерландыда, Испанияда және Ұлыбританияда денсаулық сақтау және әлеуметтік қамсыздандыру саласы таңдалған бағыттардың ішіндегі ең танымалы болып табылады. 2-сурет. Таңдалған оқу бағыттары бойынша орта кәсіптік оқу орындары түлектерінің үлесі (2018 ж.) Дерекк. ЭЫДҰ КБО бағдарламаларының құны студенттердің оқу бағыттарына байланысты әр түрлі болады. Мысалы, кейбір КБО бағдарламалары студенттерді оқыту үшін қымбат жабдықты немесе күрделі инфрақұрылымды қажет етеді. КБО студенттерінің едәуір бөлігі инженерлік, өндірістік және құрылыс мамандықтары бойынша (Чили, Эстония, Исландия және Швеция) бітірген елдер, әдетте, жалпы студенттерге қарағанда бір студентке кәсіптік оқу бағдарламаларында көбірек ақша жұмсайды. Оқу саласында гендерлік алшақтық бар, бұл ішінара әйелдер мен ерлердің жетістіктері мен мансаптары туралы әлеуметтік идеялармен түсіндірілуі мүмкін. Мысалы, дизайн, өндіріс және құрылыс саласындағы әйелдердің төмен үлесі ғылымды ерлер саласы ретінде әлеуметтік қабылдаудың нәтижесі болуы мүмкін, бұл әйелдерді осы саладағы зерттеулерді жалғастыруға итермелеуі мүмкін. Керісінше, денсаулық сақтау саласындағы әйелдердің шамадан тыс өкілдігі олардың лауазымдарға деген болжамды бейімділігін көрсетеді, өйткені әйелдер алдыңғы қатарлы медициналық мамандардың едәуір бөлігін құрайды. Қазіргі санитарлық дағдарыс жағдайында олардың жұқпалы ауруларға бейімділігі артып келеді, бұл өз кезегінде медициналық қызметкерлер-әйелдерге ауыр психологиялық ауыртпалық әкеледі. COVID-19 карантині кезіндегі кәсіби білім COVID-19-ның бүкіл әлемде тез таралуына байланысты бұрын-соңды болмаған денсаулық дағдарысы экономика үшін, демек, экономикалық өсудің векторлары болып табылатын білім беру жүйелері үшін ауыр зардаптарға ие. Көптеген елдерде мектептер бірнеше айға жабылды, бұл 2020 жылдың бірінші жартысында орта есеппен 14 аптаға жуық уақытты жоғалтуға әкелді (олар мектеп пен мереке күндерін қамтуы мүмкін). Үкіметтердің іс-әрекеттері арқылы қашықтықтан оқыту осы кезеңде өте тиімді шешім болды. Көптеген жағдайларда қашықтықтан оқытуды дереу және арнайы дайындықсыз енгізу керек болды, бұл мұғалімдерді жаңа техникалар мен әдістерді қолдануға мәжбүр етті. Қашықтықтан оқыту барлығына қол жетімді емес, мысалы, жеке қолдауды қажет ететін нашар отбасылардан шыққан студенттер үшін немесе балаларына тиісті жағдай жасау үшін қажетті жабдықтары немесе материалдық базасы жоқ аз қамтылған отбасылар үшін қол жетімді емес. Білім берудің неғұрлым икемді нұсқалары - қашықтықтан оқыту бағдарламаларын пайдалануға болатын академиялық білім беруден айырмашылығы; кәсіптік білім беру студенттерге өз дағдыларын дамытуды жалғастыруға мүмкіндік беретін электрондық оқытудың жаңа нысандарын табу проблемаларымен бетпе-бет келеді. Олар мектеп немесе аралас оқу және жұмыс бағдарламалары болсын, практикалық оқыту олардың оқу бағдарламаларының маңызды бөлігін құрайды, оны қашықтықта жасау қиын. Ауыл шаруашылығы, денсаулық сақтау, инженерия, құрылыс немесе қолөнер сияқты кейбір салалар арнайы жабдықты, практикалық демонстрациялар үшін шағын топтарда оқытуды және оқушылардың іс-әрекеттерінің дұрыс екендігіне көз жеткізу үшін мұғалімдердің назарын талап етеді. Бұл жағдайда қашықтықтан білім беру шектеулі білім беру мүмкіндіктерін ұсынады, бұл білім беру шығындары туралы сұрақтар туғызады. Шекараларды жабу және карантин, мысалы, тамақтану немесе туризм сияқты тоқтап қалған компаниялар мен секторлардағы жұмыс орындарында студенттерді оқыту негізінен жұмысын тоқтатты. Жақындап келе жатқан дағдарыспен бірге компаниялар өз бизнесін қалпына келтіруді басымдық етіп алған жағдайда оқушыларды жұмысқа алуды жалғастырады ма деген мәселе ашық қалып отыр. Елдер кәсіптік бағдарланған бағдарламаларда оқуды жалғастыру үшін мынадай шаралар әзірледі: - оқытудың үздіксіздігін қамтамасыз ету үшін КБО үшін қолайлы онлайн және виртуалды платформаларды пайдалануды арттыру; - оқудағы үзілістерді немесе оқуды ұзартуды қаржыландыру; - оқушыларға жұмыс берушілермен байланыста болуға және мүмкін болса, қашықтан жұмыс немесе виртуалды жиналыстар арқылы жұмыс істеуге мүмкіндік беру үшін студенттерді ұстау үшін жалақыға қаржылық қолдау көрсету; - дағдылар мен біліктіліктерді икемді бағалауды ұсыну, өйткені көптеген салаларда, әсіресе денсаулық сақтау саласында, COVID-19 дағдарысына жауап ретінде біліктілікке жетудің тікелей жолын тез құру қажет болуы мүмкін; - оқушыларды, медициналық қызметтерді жеткізушілерді және әлеуметтік серіктестерді бағалау бойынша жаңа ұсыныстар туралы хабардар ету, тарту және қарым-қатынас жасау немесе оқушылардың ережелер мен тәжірибедегі өзгерістер туралы хабардар болуын қамтамасыз ету; - болашақ дағдылар жетіспеушілігін азайту және дағдарыс туындаған жағымсыз салдарды азайту үшін КБО-ға инвестиция салу. Толық орта білім әлі де жұмыссыздықтан қорғауды қамтамасыз етеді. ЭЫДҰ елдері бойынша ең жоғары деңгейі ретінде толық орта немесе орта арнаулы ретсіз (жоғары емес) білімі бар адамдардың 78% - ымен салыстырғанда орташа алғанда толық орта білімі жоқ 25-тен 34 жасқа дейінгі адамдардың 61% - ы жұмыс істейді. Орта білім алғанға дейін мектепті тастап кеткен жастар, әдетте, еңбек нарығындағы проблемаларға, оның ішінде жұмысқа орналасудың нашар перспективаларына тап болады. Мысалы, толық орта білім алмаған адамдар жұмыс істемейді, көп жағдайда білім алмайды немесе кәсіби дайындықтан өте алмайды (NEET - Neither employed nor in education or training). ЭЫДҰ елдері бойынша толық орта немесе орта-арнайы білімі бар адамдар үшін 17% - бен салыстырғанда орта есеппен 25-тен 29 жасқа дейінгі, толық орта білімі жоқ адамдардың 39% - ы NEET мәртебесіне ие (жұмыс істемейді, оқымайды). Әлеуметтік нәтижелер біліммен қалай байланысты? - Ауызша қорлау қорлаудың физикалық түрлеріне қарағанда жиі кездеседі. Мысалы, ЭЫДҰ елдерінде ата-аналары орта мектептің жоғарғы сыныптарын аяқтамаған 15 жастағы оқушылардың 15% - ы басқа оқушылар оларды айына кемінде бірнеше рет мазақ еткенін, ал 10% - ы ұрып-соғып немесе итеріп жібергенін хабарлады. Кем дегенде бір жыл бойы ECEC (Early childhood education and care) кіші жастағы балалардың білім алуына жалпыға бірдей немесе жалпыға бірдей дерлік қатысу енді ЭЫДҰ елдерінде норма болып табылады, бұл Біріккен Ұлттар Ұйымының Орнықты дамуының білім беру мақсаттарының біріне (4.2.2 ОДМ ) қол жеткізудегі елеулі прогресс болып табылады. 5 жастағы балаларды мектепке дейінгі немесе бастауыш біліммен қамту деңгейі Колумбия, Финляндия, Ресей Федерациясы, Сауд Арабиясы, Словакия Республикасы және Түркияны қоспағанда, 2018 жылы деректері бар барлық елдерде 90% немесе одан жоғары болды. Мұғалімдер көбінесе білім беру сапасын жақсарту бастамаларының орталығында болады, өйткені олардың жұмысы оқу сапасы мен оқушылардың оқу нәтижелеріне әсер етуі мүмкін. Бастауыш білім беру қызметкерлері-сапалы білім берудің негізі. ЭЫДҰ елдері бойынша орта есеппен бастауыш білім беруді дамыту қызметтерінде (ISCED 01) жұмыс істейтін әрбір мұғалімге 7 баладан, ал орта білім берудің бірінші кезеңінде - 14 баладан (ISCED 02) келеді. 4 ОДМ мақсаты мұғалімдерге арналған және мұғалім мамандығының тартымдылығы, білікті және даярланған мұғалімдердің болуы және мұғалімдердің кәсіби дамуы сияқты мәселелерді қадағалауға көмектесетін көрсеткіштерді байқатады. D3 индикаторына сәйкес ЭЫДҰ елдері бойынша орта есеппен орта мектептің төменгі сынып мұғалімдері (25-тен 64 жасқа дейінгі) жалпы білім беретін бағдарламалар бойынша жоғары білімі бар басқа қызметкерлердің нақты жалақысының 89% - ын ғана табады. Алайда салыстырмалы жалақы елге байланысты айтарлықтай өзгереді. Мысалы, мұғалімдер Чехия мен АҚШ-тағы басқа жоғары білімді жұмысшылардың нақты жалақысының 65% - ын табады, ал Коста-Рикада, Литвада және Португалияда кем дегенде 30% көп жалақы алады. Орта есеппен ЭЫДҰ елдері бойынша, орта мектептің төменгі сыныптарындағы ер мұғалімдер жоғары білімі бар толық уақытты ер адамдар жалақысының 77%-ын алады, ал әйел мұғалімдер басқа кәсіптердегі әріптестеріне қарағанда біршама көп ақша табады. Шолудың толық нұсқасымен келесі сілтеме бойынша танысуға болады http://www.oecd.org/education/education-at-a-glance/
Қарау саны: 2887 |
|
|