Әлемдік экономиканы дамытудың жаһандық үрдістері
27.06.2025
2025 жылғы 24-25 маусымда Гаагада НАТО-ның соңғы онжылдықтардағы ең маңызды саммиттерінің бірі өтті. Күн тәртібінің негізгі тақырыбы - мүше елдердің қорғаныс қабілетін нығайту және НАТО-ның жаһандық қауіпсіздіктің жаңа сын-қатерлеріне бейімделуі. Алайда, қорғаныс саммитінде қабылданған шаралар тек әскери-саяси ғана емес, сондай-ақ қатысушы елдерге елеулі экономикалық әсер етеді.
Саммиттің басты қорытындысы - 2035 жылға қарай НАТО-ға мүше барлық 32 елдің қорғаныс шығындарын ЖІӨ-нен 5%-ға дейін кезең-кезеңімен ұлғайтуға келісімі. Бұл шешім - 2014 жылы Уэльс саммитінде белгіленген ЖІӨ-нен 2% нысаналы мақсатынан екі есе көп. Жаңа шығындардың құрылымы келесіні қамтиды:
ЖІӨ-нен 5% қабылданған мақсат мүше мемлекеттердің алдына ауқымы жағынан әртүрлі міндет қояды. Дәстүрлі түрде ЖІӨ-нен 2%-дан азын қорғанысқа жұмсаған көптеген еуропалық елдер бюджет шығындарын күрт ұлғайту қажеттілігіне тап болатынын, бұл мемлекеттік басымдықтарды қайта қарауды талап ететінін айта кету керек. Бұл ішкі саяси және әлеуметтік қиындықтарға әкелуі мүмкін.
Испаниядағы
жағдай ерекше назар аударады. Ондаған
жылдар бойы қорғаныс шығындарын төмен
деңгейде ұстаған мемлекет ретінде
Испания алға қойған мақсатқа жетуге
күмән келтірді.
Сонымен
қатар, Польша және Балтық елдері сияқты
елдер бұл көрсеткіштерге жақын (Польша
ЖІӨ-нен 4,7%-ды қорғанысқа жұмсайды) және,
барлық ықтималдық бойынша, НАТО-ның
жаңартылған саясатын іске асыруда
жетекші орындарды иеленуді жалғастырады,
бұл көбінесе олардың сыртқы саяси
жағдайына байланысты.
Қорғаныс бюджеттерін ЖІӨ-нен 5% деңгейіне дейін ұлғайту мемлекеттік ресурстарды едәуір қайта бөлуді талап етеді. Қаржыландырудың ықтимал көздеріне мыналар жатады:
Осылайша, мүше елдер ұлттық бюджеттердің орнықтылығын сақтау қажеттілігімен қорғанысты нығайту жөніндегі міндеттерді теңестіруге мәжбүр болады.
Дегенмен,
бұл бастаманы іске асыру экономикалық
дамуға, әсіресе қорғаныс өнеркәсібі,
жоғары технологиялар және киберқауіпсіздік
салаларында мүмкіндіктер ашуы мүмкін.
АҚШ, Германия және Францияны қоса
алғанда, дамыған әскери индустриямен
мемлекеттер экспорттың өсуі, жұмыспен
қамтудың артуы және өндірістік
қуаттылықтың кеңеюі арқылы едәуір пайда
көре алады. Стокгольм Ххалықаралық
бейбітшілікті зерттеу институтының
(SIPRI) мәліметтері бойынша, АҚШ үлесіне
әлемдегі қару-жарақ экспортының шамамен
43%-ы тиесілі, ал Франция мен Германия ең
ірі экспорттаушылардың бестігіне
кіреді.
НАТО елдерінің әскери шығындарының
күрт өсуі жағдайында бұл елдердегі
ұлттық қару-жарақ өндірушілері (мысалы,
Lockheed Martin, BAE Systems, Rheinmetall, Thales, Airbus Defence)
жаңа тапсырыстардан көп пайда көреді.
Бұл арада, мұндай үлкен инвестициялар,
әсіресе егер олар білім беру, денсаулық
сақтау және адами капиталды дамытуға
салынған инвестицияларды азайту арқылы
жүзеге асырылса, инфляциялық қысымды
тудыруы және ұзақ мерзімді перспективада
экономикалық дамудың тұрақтылығына
әсер етуі мүмкін. Бұл ретте, ресурстары
шектеулі және қорғаныс-өнеркәсіп секторы
нашар дамыған елдерде ең үлкен тәуекелдер
туындайды, олар тікелей экономикалық
пайда алмай, шетелде қару-жарақ сатып
алуға мәжбүр болады.
Қорғаныс шығындарын ЖІӨ-нен 5%-ға дейін арттыру туралы қабылданған шешім алдағы жылдарға арналған бағытты анықтайды. Бұл ауысудың сәттілігі НАТО шеңберіндегі қауіпсіздік деңгейіне ғана емес, сондай-ақ Еуропа мен Солтүстік Америка аймақтарының ұзақ мерзімді экономикалық орнықтылығына да әсер етеді. 2 https://www.euronews.com/my-europe/2025/06/25/defence-spend-to-5-of-gdp-ukraine-russia-the-key-takeaways-from-the-nato-summit 3 https://www.nato.int/docu/review/articles/2025/04/14/sharing-the-burden-how-poland-and-germany-are-shifting-the-dial-on-european-defence-expenditure/index.html 4 https://www.sipri.org/publications/2025/sipri-fact-sheets/trends-international-arms-transfers-2024 5 https://amulex.ru/daily/ekonomicheskie-posledstviya-uvelicheniya-voennyh-rashodov-v-evrope/
Қарау саны: 62 |
|
|