Экономика және заң: инклюзивті білім беру ортасын қалыптастырудың халықаралық тәжірибесі

29.10.2025

Қазақстанда мүмкіндігі шектеулі балалар мен ересектердің өмір сүру сапасын жақсартуға бағытталған инклюзивті саясатты дамыту шаралары іске асырылып жатыр. Осы шаралар шеңберінде білім беруге тең қолжетімділікті қамтамасыз ету және әмбебап дизайнды қолдана отырып, инклюзивті білім беру ортасын құру жоспарланған.

Білім беруді дамытудың 2023-2029 жылдарға арналған тұжырымдамасына сәйкес барлық білім беру ұйымдарында инклюзивті оқыту үшін кезең-кезеңмен жағдай жасау көзделеді. 2025 жылға қарай мектепке дейінгі ұйымдардың инклюзивті ортамен қамтылуын 80%-ке, мектептерде 95%-ке және ТжКБ ұйымдарында 90%-ке , ал 2026 жылдан бастап 100%-ке жеткізу жоспарланып отыр.

2025-2030 жылдарға арналған инклюзивті саясат тұжырымдамасы қолжетімді инфрақұрылым мен инклюзивті білім беру ортасын құруды көздей отырып, мүгедектікке медициналық тұрғыдан әлеуметтік көзқарасқа қарай көшуге бағытталған. 2025 жылы инклюзивті оқыту шарттары мектептердің 85%-де және мектепке дейінгі ұйымдардың 70%-де қамтамасыз етілген.


Осылайша, қабылданып жатқан шаралар инклюзивті білім беруді және мүмкіндігі шектеулі тұлғаларды әлеуметтік қолдауды жүйелі дамытуға бағытталған. Бұдан әрі инклюзивті білім беру ортасын қалыптастырудың халықаралық тәжірибесін талдайық.


Еуропалық одақ

Еуропалық одақта инклюзивті білім беру теңдік, кемсітпеу және барлығына сапалы оқытуды қамтамасыз ету сияқты негізгі құндылықтардың бір бөлігі.

Негізгі құжаттар:

  • ЕО Кеңесінің жалпы құндылықтар мен инклюзивті білім туралы ұсынымы әр баланың оқуға тең қол жеткізу құқығын бекітеді1.

  • Интеграция және инклюзия бойынша іс – қимыл жоспары (2021-2027) көшіп-қонушыларды, ерекше қажеттіліктері бар балаларды және басқа да осал топтарды қолдауға бағытталған2.

  • Мүгедектігі бар адамдардың құқықтары жөніндегі Еуропалық стратегия (2021-2030) барлық деңгейлерде инклюзивті білім берудің дамуын көздейді3.

  • 2025 жылға қарай Еуропалық білім беру кеңістігі негізгі бағыттардың бірі ретінде инклюзияны қамтиды4.

Негізгі басымдықтар: білімге тең қол жеткізу, жеке қолдау, инклюзия саласында педагогтерді даярлау және нәтижелерге жүйелі мониторинг жүргізу.

Іс жүзінде ЕО елдері оқытудың икемді түрлерін және табысты тәжірибемен алмасуды енгізеді. Мысалы, Словенияда қарапайым мектептерде ерекше қажеттіліктері бар балаларды оқыту белсенді дамып келеді.

2024 жылы инклюзивті тәжірибелердің ең үздік мысалдары жиналған «Compendium of Inspiring Practices on Inclusive and Citizenship Education» жинағы жарық көрді5.

ЕО тәжірибесі елдер арасындағы заңнамалық кепілдіктер мен ынтымақтастықтың үйлесімі шын мәнінде қолжетімді және әділ білім беру ортасын құруға ықпал ететінін көрсетеді.


Америка Құрама Штаттары

АҚШ-та 1975 жылы қабылданған мүмкіндігі шектеулі адамдардың жаппай білім алуы туралы Федералды заң (IDEA) әрекет етеді. Бұл мүгедектігі бар балаларға тегін және олардың қажеттіліктеріне бейімделген білім беруге кепілдік береді. Арнайы командалар мен орталықтар (Child Study Teams, Special Education Evaluation Centers) баланың қажеттіліктерін кешенді диагностикалауды жүргізеді, оның негізінде мақсаттарды, әдістерді, бейімделулерді және қажетті ресурстарды көрсете отырып, жеке оқыту бағдарламасы (IEP) әзірленеді. Ата-аналар IEP құруға және енгізуге қатысады. Мектептер ілеспе қызметтерді ұсынады (логопедия, физиотерапия, кеңес беру), ал пәнаралық топтар прогресті бағалап, бағдарламаны түзетіп отырады. IDEA жүйесі білім беруді, денсаулық сақтауды және әлеуметтік қорғауды біріктіріп, баланы жан-жақты сүйемелденуін қамтамасыз етеді.

H. R.3852 – Reimagining Inclusive Arts Education Act 6(Инклюзивті өнер білімін қайта қарау туралы заң) заң жобасы мүмкіндігі шектеулі оқушылардың өнер саласындағы білім беру бағдарламаларына қолжетімділігін кеңейтуге, бейімделген материалдар мен инклюзивті оқыту әдістерін енгізуге бағытталған.

H. R. 3850 – Protecting Students with Disabilities Act 7(Мүмкіндігі шектеулі студенттерді қорғау туралы заң) заң жобасы мүмкіндігі шектеулі адамдардың жаппай білім алуы туралы Заңның (IDEA) орындалуына бақылауды күшейтеді және арнайы білім беру бағдарламаларының сапасын қамтамасыз етеді.

Огайо штатының Senate Bill 1 заң жобасы (20258) мемлекеттік университеттерде DEI (әртүрлілік, теңдік, инклюзия) бағдарламаларын пайдалануды, сондай-ақ мүмкіндігі шектеулі студенттерді қолдауға ықтимал әсерді шектейді.

Айованың Senate File 418 заң жобасы 9бастауыш және орта мектептерде жыныс және гендер теориясын оқытуды шектейді, сонымен қатар білім берудегі гендерлік сәйкестілік бойынша кемсітушіліктен қорғауды жояды, білім беру ортасының инклюзивтілігіне жанама әсер етеді.

АҚШ Білім министрлігі қол жетімділікті жақсартуға, білім беру модельдерін таңдауға және мүгедектігі бар студенттерге қызмет көрсету сапасын жақсартуға бағытталған арнайы білім беру бағдарламаларын реформалауға бастамашы болды. Реформа инновациялық білім беру модельдерінің енгізілуін және білім беру мекемелерін таңдау мүмкіндіктерінің ұлғаюын қамтиды.

Саяси қиындықтарға қарамастан, АҚШ-тағы инклюзивті білім беруді жақсарту бойынша жұмыс жалғасып жатыр. Алайда, тұрақты өзгерістерге қол жеткізу үшін федералды және штат деңгейдегі бірлескен шаралар, сондай-ақ білім беру мекемелері мен қоғамдастықтың қолдауы қажет.


Ұлыбритания

Ұлыбританияда 2025 жылы ерекше білім беру қажеттіліктері мен мүгедектігі бар балалар мен жастарға білім беру сапасын жақсартуға бағытталған инклюзивті білім беру саясаты (SEND) жүзеге асырылып жатыр. Негізгі бастамалар - инфрақұрылымға қомақты инвестициялар, қызметкерлерді оқыту, заңнаманы реформалау және мектептерде инклюзивті тәжірибені дамыту.

Негізгі заңнамалық бастамалар мен реформалар:

  • SEND реформалар жоспары (Plan for Change) SEND бар балаларға білім беру сапасын жақсартуға бағытталған. Осы жоспар шеңберінде мектептерде қосымша орындар құру, педагогтердің кәсіби даярлығын жақсарту және оқушылардың қажеттіліктерін бағалау үшін жаңа стандарттарды енгізу көзделген. 2025 жылға қарай мектептердегі орындар санын едәуір ұлғайту, сондай-ақ SEND бар балаларға арналған білім беру қызметтерінің қолжетімділігін жақсарту жоспарланады10.

  • SEND: 0-25 жас практика кодексі 0-25 жас аралығындағы SEND бар балалар мен жастарға қолдау көрсету үшін білім беру мекемелері мен билік органдарына нұсқаулық береді. Ол қажеттіліктерді бағалау, жеке білім беру жоспарларын әзірлеу және әртүрлі қызметтер арасындағы үйлестіруді қоса алғанда, көптеген мәселелерді қамтиды11.

  • Мүгедектік және аутизмді оқыту практикасы кодексі (Oliver McGowan Code of Practice) мүгедектік және аутизм саласындағы мамандарды оқытуға міндетті талаптарды белгілейді. Ол білім беру, денсаулық сақтау және әлеуметтік қамсыздандыруды қоса алғанда, әртүрлі салаларда мүгедектігі бар және аутизмі бар адамдарға қызмет көрсету сапасын арттыруға бағытталған12.

Инклюзивті білім беру практикасы:

  • SEND бар оқушыларға арналған орындарды құру: жалпы мектептерде 10 000 жаңа орынға, соның ішінде сыныпты бейімдеуге, мамандандырылған қондырғыларға және көмекші технологияларға £740 млн бөлінген.

  • Inclusion 2028 бағдарламасы SEND бар 240 000 оқушы үшін дене шынықтыру мен спортқа қолжетімділікті жақсартуды, спорт клубтарын құруды және 10 000 тәрбиешіні оқытуды көздейді.

  • RISE бағдарламасы инклюзивті тәсілдерді енгізу және SEND бар барлық оқушылардың нәтижелерін арттыру үшін мектептердің ресурстары мен кәсіби дамуын қамтамасыз етеді.

Реформалардың маңызды бөлігі - ата-аналарды, педагогтар мен сарапшыларды инклюзивті білім беру саясатын әзірлеу және енгізу процесіне белсенді тарту. Білім министрлігіне SEND бар балаларға білім беру нәтижелерін жақсарту бойынша кеңес беретін SEND инклюзивті оқыту тобы сияқты сараптамалық топтар құрылды.





Қарау саны: 84
Сақталған: 29.10.2025






... күте тұрыңыз

Хорошая погода, не так ли?

Таратылымға жазылу


Операция сәтті аяқталды.



ҚАТЕ!